ΚΟΚΚΙΝΑ ΔΑΝΕΙΑ» – ΚΑΤΑΣΧΕΣΕΙΣ - ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΟΙ
Το ζήτημα «Κατασχέσεις – πλειστηριασμοί», μπήκε με οξυμένο τρόπο στη ζωή εκατοντάδων χιλιάδων λαϊκών νοικοκυριών, αυτοαπασχολούμενων επαγγελματιών, αγροτών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, από την πρώτη περίοδο εφαρμογής των μνημονιακών μέτρων. Για λόγους οικονομίας, θεωρείται δεδομένη η γνώση μας για τα αίτια και τους λόγους που οδήγησαν σε αυτό, για τους βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους της επιχείρησης του κεφαλαίου για παράλληλη δήμευση του λαϊκού εισοδήματος και της ιδιωτικής λαϊκής περιουσίας.
Η εφαρμογή της «Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης» που υπέγραψε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ με τους δανειστές, δηλ. το 3ο και πιο βίαιο μνημόνιο, βρίσκεται σε ισχύ από τις 19/08/2015. Αντί άλλης εισαγωγής για τη σχέση 3ου μνημονίου, χρεών κυρίως προς τις τράπεζες αλλά και το δημόσιο και πλειστηριασμών.
Μνημόνιο δεν είναι μόνο η μείωση των μισθών και συντάξεων ή οι ιδιωτικοποιήσεις της δημόσιας περιουσίας, αλλά και αυτή η επίθεση κλοπής της ιδιωτικής λαϊκής περιουσίας και ειδικά της κατοικίας, που αποτελεί καταφύγιο και μέσο άμυνας. Είναι γνωστό πως η τρόικα είχε εξ αρχής θεωρήσει προβληματικό το μεγάλο ποσοστό ιδιοκατοίκησης στην Ελλάδα. Ας μην ξεχνάμε επίσης ότι η περίφημη τρίτη ανακεφαλοποίηση των Τραπεζών (δηλαδή το να πληρώνει ο κόσμος και πάλι τις τράπεζες που θα ελέγχει η ΕΚΤ…), πάει πακέτο με τη διαχείριση των λεγόμενων Κόκκινων Δανείων, όπου προμηνύεται (τουλάχιστον μερική) άρση της προστασίας πρώτης κατοικίας («αυστηροποίηση προϋποθέσεων» το λένε…), από άρθρο «Ας μιλήσουμε για τον ΕΝΦΙΑ: ο ορισμός της κατά ΣΥΡΙΖΑ ταξικής φορολόγησης».
Οι εξελίξεις σε σχέση με το θέμα των «κόκκινων δανείων» είναι πολύ γρήγορες σε ρυθμούς και εντείνονται αυτό ακριβώς το διάστημα γιατί το πλαίσιο διαχείρισής τους έχει άμεση – στενή σχέση με την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, που επιδιώκεται να ολοκληρωθεί μέχρι τέλος του χρόνου. Ένας νόμος ψηφίστηκε, με σοβαρές επιπτώσεις στο ζήτημα «διαχείριση ιδιωτικών χρεών – πλειστηριασμοί», μετά την επονείδιστη 12η Ιουλίου 2015, απόδειξη της βαρύτητας που δίνουν οι θεσμοί των δανειστών σε αυτά. Ο «Νέος Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας», με τη διαδικασία του κατεπείγοντος στις 22 Ιουλίου, σαν απαιτούμενο αξιοπιστίας στην υποταγή σε ΕΕ από την «πρώτη φορά» κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.
Μία εφαρμοστική εγκύκλιος εκδόθηκε από το Υπουργείο Οικονομίας στις 20 Αυγούστου για αλλαγές στο γνωστό σαν «νόμο Κατσέλη», που περιλάμβανε μέτρα μερικής προστασίας από πλειστηριασμούς, ειδικότερα της πρώτης κατοικίας. Δημοσιεύτηκε στις 15/10 το ΦΕΚ, με υπογραφή Στουρνάρα, για τις τροποποιήσεις στον Κώδικα Δεοντολογίας των τραπεζών του 2013 (ΦΕΚ 2219/Β/15-10-2015), που προβλέπουν νέες ενέργειες των τραπεζών προς τους οφειλέτες.
Η διοίκηση του ΤΧΣ, στις 14/10 παρουσίασε τη βασική στρατηγική που θα ακολουθήσει το επόμενο διάστημα και γνωστοποίησε ότι μέχρι τις 15 Οκτωβρίου θα είναι έτοιμος να κατατεθεί στη Βουλή ο νέος νόμος που θα διέπει τη λειτουργία του Ταμείου και θα ενσωματώνει και τις μνημονιακές υποχρεώσεις, σε ότι αφορά στην κοινοτική οδηγία για τη διάσωση πιστωτικών ιδρυμάτων και την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Ο νέος νόμος θα περιλαμβάνει τις αρμοδιότητες του ΤΧΣ για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, ζητήματα εταιρικής διακυβέρνησης και ένα πλαίσιο για την ανακεφαλαιοποίηση, κυρίως σε ό,τι αφορά τις λεπτομέρειες, καθώς όλα πρέπει να "κλειδώσουν" πριν ανακοινωθούν οι κεφαλαιακές ανάγκες.
Σε κυβερνητικό επίπεδο:
- Δηλώσεις Σταθάκη για τα «κόκκινα δάνεια», που σύμφωνα με εκτιμήσεις ανοίγουν παράθυρο στην πώλησή τους σε αρπακτικά funds (12/10), για να «διαψευστούν» (13/10) με δήλωση ότι το θέμα « αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς μετά την εκπόνηση μελετών» (γνωστό από την πρώτη τι σημαίνει για τη δεύτερη φορά ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ «διαπραγμάτευση με τους θεσμούς» ).
- Αποφάσεις από τη συνεδρίαση στις 14/10 του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής για πρόσληψη ξένου συμβούλου αξιολόγησης των διοικήσεων των τραπεζών, επίσπευση των διαδικασιών ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών μέχρι τέλους 2015 – ανακοινώθηκε η κατάθεση σχετικού νομοσχεδίου, παράταση για την κατάθεση νομοσχεδίου για τα «κόκκινα δάνεια» (δηλ, δεν θα έρθει μέσα στον Οκτώβριο και ούτε θα μπορούσε να έρθει από όσα καταγράφονται στη συνέχεια), μόλις λίγες ώρες μετά τη συνάντηση Τσίπρα – Μοσκοβισί που, σύμφωνα με δημοσιεύματα, είχε σαν «κυρίως πιάτο» το ζήτημα των «κόκκινων δανείων».
Σχέση ανακεφαλοποίησης τραπεζών με «κόκκινα δάνεια»
Σύμφωνα με στοιχεία, τα «κόκκινα δάνεια» έως το τέλος του 2014 άγγιζαν τα 85,5 δισ. ευρώ, ενώ στο α' εξάμηνο του 2015 έφθασαν τα 100 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με δημοσίευμα των ΝYT στις 17/10, «Επισήμως, πάνω από το 40% των δανείων των ελληνικών τραπεζών έχουν σοβαρές καθυστερήσεις. Κατά κάποιους υπολογισμούς, το ποσοστό ξεπερνά το 50%, αν συμπεριληφθούν και τα δάνεια που καθυστέρησαν τους τελευταίους μήνες. Αυτό είναι ένα από τα υψηλότερα ποσοστά στον κόσμο και έχει αποδυναμώσει τόσο το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, σε σημείο να εγείρονται αμφιβολίες για την ικανότητα της χώρας να προχωρήσει στην οικονομική ανάκαμψη», σημειώνοντας- για τη σύγκριση- ότι το αντίστοιχο ποσοστό "κόκκινων" δανείων στις ΗΠΑ είναι 2%. … Στην Ελλάδα, το 40% των επισφαλών δανείων είναι προς μικρές ή μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με ότι αυτό σημαίνει για μια οικονομία που δεν στηρίζεται σε ικανό αριθμό μεγάλων επιχειρήσεων».
Το ποσό αυτό έχει ιδιαίτερο ρόλο στα stress test των τραπεζών, που θα ανακοινωθούν στις 30 Οκτωβρίου, προκειμένου να είναι γνωστό πόσα δισ. ευρώ απαιτούνται για την ανακεφαλαιοποίησή τους (γράφεται ότι η ΕΚΤ αναμένεται να ανεβάσει τις κεφαλαιακές απαιτήσεις για τις τράπεζες στο 9,5% για το βασικό σενάριο και 8% στο δυσμενές σενάριο όταν στα πανευρωπαϊκά τεστ το βασικό σενάριο έγινε με 8% και το δυσμενές με 5,5%! .. και ο νοών, νοείτο). Η ΕΚΤ, που έχει την ευθύνη εποπτείας των ελληνικών τραπεζών μελετά τα χαρτοφυλάκια των δανείων, ώστε να καθορίσει πόσο μεγάλη είναι η ζημιά, «Η διαδικασία είναι λεπτή. Το τραπεζικό ξεκαθάρισμα πρέπει να είναι αρκετά σκληρό, ώστε να είναι αξιόπιστο».
Μέχρι τέλος Οκτωβρίου, θα έχει ανακοινωθεί και η έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδας για την κατηγοριοποίηση των δανείων, πρώτο παραδοτέο, βάσει χρονοδιαγράμματος, του συμβούλου που έχει προσλάβει η ΤτΕ για το όλο θέμα, της BlackRock (έχει δημοσιευτεί σχετικό ρεπορτάζ στο blog akadimiaplatonos). Από το μνημόνιο, που υπέγραψε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, προκύπτει ότι «η κυβέρνηση θα ενισχύσει το θεσμικό πλαίσιο για την διευκόλυνση της τακτοποίησης των μη εξυπηρετούμενων δανείων», έως τα τέλη Νοεμβρίου. Ο Μοσκοβισί αυτή την απαίτηση υπενθύμισε «να βρεθεί άμεσα λύση για τα κόκκινα δάνεια, οπωσδήποτε μέχρι το τέλος Νοεμβρίου, για να υπάρξει ανακεφαλαιοποίηση τραπεζών μέσα στο 2015», εκβιάζοντας για «κούρεμα καταθέσεων» σε αντίθετη περίπτωση.
Οπότε, τόσο η «παράταση» για την κατάθεση νομοσχεδίου για τα «κόκκινα δάνεια» όσο και η παράταση που δόθηκε για τη μη εκτέλεση πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας μέχρι τέλος Οκτώβρη, λήγει άμεσα για να οριστικοποιηθεί ένα μακροπρόθεσμο πλαίσιο που μελετούν ΤΧΣ, ΤτΕ, τράπεζες με την εποπτεία της ΕΚΤ και θα αποτυπώνει σε νόμους η κυβέρνηση.
Πώληση «κόκκινων δανείων»
Παρ' όλη την διάψευση Σταθάκη, όλες οι δημοσιεύσεις προβάλλουν το σενάριο της πώλησης των “κόκκινων δανείων” σε «εξειδικευμένους παίκτες» που μπορούν να εξασφαλίσουν την απαραίτητη «ευελιξία», τα λεγόμενα distress funds. Δεν είναι τυχαία τα τωρινά δημοσιεύματα για έντονη παρουσία των συγκεκριμένων στην Αθήνα για συζητήσεις με τις τράπεζες, είδηση που μεταδόθηκε με το ίδιο σχετικά περιεχόμενο και από την ΕΡΤ.
Η σημερινή κυβέρνηση μπορεί να ψελλίζει μια κυβερνητική εξαγγελία της προηγούμενης για ίδρυση Φορέα Διαχείρισης επισφαλών δανείων για το μέρος των στεγαστικών και καταναλωτικών, αλλά η εποπτεία αρνείται κατηγορηματικά. Τα δημοσιεύματα παρουσιάζουν σαν τετελεσμένο το γεγονός εγκατάλειψης του σχεδίου για τη δημιουργία «κακής τράπεζας» ή ενδιάμεσου φορέα διαχείρισης των κόκκινων δανείων. Το ΤΧΣ έχει την υποχρέωση μέχρι τέλη Νοέμβρη να έχει αναλύσει τα εμπόδια που πρέπει να εξαλειφθούν για να υπάρξει «ανάπτυξη μιας δυναμικής αγοράς» μέσω των “κόκκινων δανείων». Στελέχη του ΤΧΣ δηλώνουν ότι «η προώθηση διατάξεων για τις μεταβιβάσεις "κόκκινου" ιδιωτικού χρέους είναι επιτακτική για τη βελτίωση της κατάστασης του ελληνικού τραπεζικού συστήματος. Στο πλαίσιο αυτό το Ταμείο θα προσλάβει και ανεξάρτητο σύμβουλο που θα του υποδείξει τις βέλτιστες πρακτικές, σύμφωνα με τη διεθνή εμπειρία».
Να παρθεί υπόψη επίσης ότι, η σύμβουλος εταιρεία του υπουργείου Οικονομικών Nomura, επισημαίνει στην έκθεσή της ότι πρέπει να αρθούν άμεσα τα νομικά και φορολογικά εμπόδια (ποιος πληρώνει τον ΕΝΦΙΑ, τον φόρο μεταβίβασης, κ.ά.) ώστε να μπορεί να αναπτυχθεί μια αγορά μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Απ΄ότι φαίνεται, θα υπάρξει διαφορετική αντιμετώπιση των επιχειρηματικών από τα καταναλωτικά και στεγαστικά, σε πρώτη φάση τουλάχιστον. Η προτεραιότητα δίνεται στα επιχειρηματικά (των μεγάλων επιχειρήσεων ανέρχονται σε 40 δις), χωρίς να κρύβουν καθόλου το σκοπό και τους στόχους. Μιλάνε για «νέο επιχειρηματικό χάρτη» μέσω της διαχείρισης των κόκκινων δανείων, που θα οδηγήσει στην «αναδιάρθρωση μεγάλων επιχειρήσεων και κλάδων που πάσχουν» μέσω της προσέλκυσης κεφαλαίων από τους «εξειδικευμένους παίκτες». Το ιδιαίτερο ενδιαφέρον των εταιρειών distress funds για επιχειρήσεις που θεωρούνται βιώσιμες ή έχουν περιουσιακά στοιχεία μεγάλης αξίας, προβάλλεται από όλες τις πλευρές σαν νέα «αναπτυξιακή δυνατότητα». Παράλληλα, για το ξεκαθάρισμα του τοπίου, θα οδηγηθούν σε εκκαθάριση - κλείσιμο όλες οι επιχειρήσεις που δεν θα εκτιμηθούν σαν βιώσιμες.
Για τα στεγαστικά–καταναλωτικά, φαίνεται σε αυτήν τη φάση ότι επιλέγεται η διαχείριση των «κόκκινων» να γίνει από τις ίδιες τις τράπεζες. Αρχικά, για διάστημα 6 μηνών θα λειτουργήσουν με βάση τις προβλέψεις του νέου Κώδικα Δεοντολογίας για να προχωρήσουν σε ρυθμίσεις εξυπηρέτησης με τους «συνεργάσιμους δανειολήπτες» και στις υπόλοιπες ενέργειες, δηλ. κατασχέσεις – πλειστηριασμοί με τους μη συνεργάσιμους, προσδοκώντας να ανακτήσουν άμεσα μέρος των οφειλών. Σε αυτήν την επιλογή φαίνεται να οδηγεί η εκτίμηση για τη σημερινή κατάσταση της κτηματαγοράς. Αναπληρωτής γενικός διευθυντής της Eurobank δηλώνει:
«Υπό την πίεση των δανειστών, το κοινοβούλιο έχει ήδη περάσει νόμους που δίνουν τις ελληνικές τράπεζες μεγαλύτερη εξουσία στην κατάσχεση περιουσιών και μία ταχύτερη νομική διαδικασία. Αυτές οι αλλαγές είχαν στόχο τη μείωση του χρόνου για τις δικαστικές ακροάσεις, που είχαν ξεπεράσει τη δεκαετία και να ωθήσει τους οφειλέτες που μπορεί να έχουν χρήματα αλλά δεν πληρώνουν τις δόσεις Οι τραπεζίτες λένε ότι θα χρησιμοποιήσουν την αυξημένη εξουσία για να καταρτίσουν πλάνα πληρωμής με όσους οφειλέτες είναι αυτό δυνατό και ότι δεν έχουν ενδιαφέρον να κατασχέσουν περιουσίες σε μία υφεσιακή κτηματομεσιτική αγορά».
Ποια θα είναι τα επόμενα βήματα; Τι θα γίνει με τους οφειλέτες που δεν θα έχουν να ανταποκριθούν; Άμεσες απαντήσεις δεν δίνονται. Αυτό που καταγράφεται είναι το ενδιαφέρον των αρπακτικών funds και για κατοικίες, όχι μόνο σε «ακριβές περιοχές», καθώς εκτιμούν ότι οι πλειστηριασμοί σπιτιών θα δώσουν ώθηση στην αγορά.
Επιπτώσεις από το νέο θεσμικό πλαίσιο στο φόντο των διαφαινόμενων εξελίξεων
α. Νέος Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας: Μπαίνει σε ισχύ από 1-1-2016. Ο στόχος των αλλαγών δεν είναι άλλος από τον ασφυκτικό περιορισμό των δικαιωμάτων των οφειλετών και τη διεύρυνση των προνομίων των τραπεζών. Οι κυριότερες αλλαγές που θα ισχύσουν σε ό,τι αφορά τους πλειστηριασμούς και τις κατασχέσεις είναι:
· Καταργείται η προφορική συζήτηση της υπόθεσης και η εξέταση μαρτύρων στο ακροατήριο. Αυτή η βουβή συζήτηση μπορεί μάλιστα να γίνει χωρίς την παρουσία διαδίκων ή πληρεξουσίων δικηγόρων. Ειδικά αυτή η αλλαγή, επηρεάζει τις μέχρι σήμερα μορφές δράσης από το κίνημα για το σταμάτημα πλειστηριασμών.
• Περιορίζονται ασφυκτικά οι χρόνοι προσβολής των πράξεων της διαδικασίας της αναγκαστικής εκτέλεσης (ανακοπές – αναβολές), αφού όλες οι πράξεις μέχρι και την κατάσχεση προσβάλλονται μέσα σε προθεσμία 45 ημερών. Επίσης η προθεσμία προσβολής του πλειστηριασμού των ακινήτων περιορίζεται στις εξήντα ημέρες από τη μεταγραφή της κατακυρωτικής έκθεσης, ενώ με τον παλιό ήταν στις ενενήντα ημέρες. Ο περιορισμός των προθεσμιών θέτει ασφυκτικά χρονικά περιθώρια αντίδρασης στον οφειλέτη, ιδίως στις περιπτώσεις εκείνες που απαιτείται έρευνα για την συγκέντρωση στοιχείων.
• Προβλέπεται ρητά ότι η άσκηση ένδικων μέσων δεν αναστέλλει την πρόοδο της εκτέλεσης, εκτός αν, μετά από αίτηση του ενδιαφερόμενου, το δικαστήριο διατάξει την αναστολή εκτέλεσης, με παροχή ή και χωρίς παροχή εγγύησης, εφόσον κρίνει ότι η ενέργεια της αναγκαστικής εκτέλεσης θα προξενήσει ανεπανόρθωτη βλάβη στον αιτούντα.
• Επανακαθορίζεται η σειρά κατάταξης των δανειστών στον πίνακα των γενικών προνομίων και ορίζεται ότι οι απαιτήσεις του Δημοσίου κατατάσσονται στην τρίτη σειρά, αντί για τη δεύτερη, ενώ στην πρώτη ανεβαίνουν οι τράπεζες και στην τέταρτη κατεβαίνουν οι απαιτήσεις εργαζομένων από επιχειρήσεις.
• Για την εκτίμηση της αξίας του ακινήτου που κατάσχεται, λαμβάνεται υπόψη η εμπορική του αξία, όπως αυτή προσδιορίζεται κατά το χρόνο της κατάσχεσης. Επίσης, σαν τιμή πρώτης προσφοράς για τον πλειστηριασμό ακινήτου ορίζεται η εμπορική του αξία, όπως αυτή προσδιορίζεται κατά το χρόνο της κατάσχεσης. Θα είναι εύκολο, κυρίως για τις τράπεζες, να προσδιορίζουν μικρές εμπορικές αξίες, σε βλάβη των συμφερόντων των οφειλετών που θα αποσβένουν αντίστοιχα μικρότερο ποσό χρέους και το κέρδος των τραπεζών θα συνίσταται έτσι, αφενός μεν ότι το υπόλοιπο της οφειλής του δανειολήπτη θα εξακολουθεί να βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα, αφετέρου η ίδια η τράπεζα να μπορεί να πλειοδοτήσει και να αποκτά περιουσιακά στοιχεία των οφειλετών σε χαμηλές (εμπορικές) αξίες. Αναμένεται τι είδους Προεδρικό Διάταγμα θα εκδοθεί μέχρι 31-12-2015 για «τον τρόπο προσδιορισμού της εμπορικής αξίας του ακινήτου που κατάσχεται, το αρμόδιο όργανο προσδιορισμού της αξίας αυτής και κάθε άλλη λεπτομέρεια».
β. Αλλαγές στο «ν. Κατσέλη»: Διαφημίζονται από την κυβέρνηση και τους υπουργούς σαν «ευνοϊκότερο πλαίσιο που θα αντιμετωπίζει πράξεις κατάχρησης και θα προστατεύει αυτούς που πραγματικά έχουν ανάγκη». Οι κυριότερες αλλαγές είναι:
· Μπορούν να τακτοποιηθούν εκτός από οφειλές προς ιδιώτες και τραπεζικά ιδρύματα και βεβαιωμένες οφειλές στην εφορία, τους ΟΤΑ και ασφαλιστικά ταμεία. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι, οι οφειλές να συντρέχουν σωρευτικά με ύπαρξη οφειλών και προς ιδιώτες και τραπεζικά ιδρύματα. Οι παραπάνω οφειλές δεν πρέπει να έχουν δημιουργηθεί κατά το τελευταίο έτος πριν την υποβολή αίτησης υπαγωγής στις διατάξεις του ν. 3869/2010!
· Ορίζονται πιο αυστηρές προθεσμίες. Αναγκαστικά, η συζήτηση της προσωρινής διαταγής ορίζεται εντός διμήνου από την κατάθεση της αίτησης, ενώ η κύρια συζήτηση της αίτησης δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί πέραν των έξι μηνών από την κατάθεση της αίτησης. Ταυτόχρονα, όλα τα δικαστήρια που έχουν προσδιοριστεί για "μακρινές" δικάσιμες, θα επαναπροσδιοριστούν, είτε με πρωτοβουλία του ιδιώτη, είτε αυτεπάγγελτα από το αρμόδιο δικαστήριο, από τις αρχές του 2016, και πρέπει να συζητηθούν μέχρι και το 2018.
· Εισάγεται το κριτήριο των «εύλογων δαπανών διαβίωσης του οφειλέτη και της οικογένειάς του», όπως προσδιορίζεται από την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία που πλέον αλλάζει το καθεστώς λειτουργίας της σύμφωνα με το 3ο μνημόνιο, προκειμένου να καθοριστούν οι μηνιαίες καταβολές προς του πιστωτές του, τόσο με την προσωρινή διαταγή όσο και με την οριστική δικαστική απόφαση. Ταυτόχρονα όμως προβλέπεται ότι, σε κάθε στάδιο, το τυχόν υπερβαίνον τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης, αποδίδεται στους πιστωτές του οφειλέτη, μέσω των μηνιαίων καταβολών. Σύστημα συνεχούς παρακολούθησης από τους δανειστές που μπορούν να ζητήσουν μέχρι και αλλαγή της δικαστικής απόφασης.
· Σε περίπτωση μη καταβολής 3 δόσεων, μέσα στον ίδιο χρόνο ανεξάρτητα αν είναι συνεχόμενη, παύει η αναστολή των καταδιωκτικών μέτρων.
· Καθορίζονται σαν κριτήρια για την προστασία της πρώτης κατοικίας α) το εισόδημα του οφειλέτη, β) η αξία της πρώτης κατοικίας και γ) το ύψος του συνόλου των οφειλών. Με έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης θα καθορίζονται τα όρια των παραπάνω κριτηρίων.
· Εισάγεται η έννοια του «συνεργάσιμου δανειολήπτη», όπως τον ορίζει ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας Τραπεζών.
· Όλοι οι οφειλέτες που έχουν υποβάλει αίτηση υπαγωγής στις διατάξεις του ν. Κατσέλη και κατά το χρόνο έναρξης ισχύος του ν. 4336/2015 (ο τριτομνημονιακός) η υπόθεσή τους εκκρεμεί για διάστημα πάνω από 6 μήνες από την υποβολή της αίτησης, χωρίς να έχει εκδικαστεί ή να έχει γίνει δικαστικός συμβιβασμός, να προσκομίσουν επικαιροποιημένα τα στοιχεία που απαιτούνται για υποβολή της αίτησης. Η διάταξη αφορά 130.000 αιτήσεις που θα πρέπει να υποβληθούν ξανά.
· Όλοι οι οφειλέτες που έχουν υποβάλει αίτηση υπαγωγής στις διατάξεις του ν. 3869/2010 που η υπόθεσή τους έχει προσδιοριστεί να συζητηθεί πέραν μιας τριετίας από το χρόνο έναρξης ισχύος του ν. 4336/2015, να υποβάλλουν, μέσα σε 4 μήνες από την έναρξη ισχύος, αίτηση για επαναπροσδιορισμό της συζήτησης της υπόθεσής τους σε συντομότερη δικάσιμη.
Και για να μην έχουμε απορίες ποιες υπηρεσίες του κράτους θα ενισχύονται:
-συστήνονται Τμήματα σε ειρηνοδικεία όλης της χώρας, για την ταχεία εκδίκαση υποθέσεων που εκκρεμούν, -αυξάνονται οι Οργανικές Θέσεις ειρηνοδικών και δικαστικών υπαλλήλων που υπηρετούν σε ειρηνοδικεία, έτσι ώστε να στελεχωθούν τα νέα Τμήματα και να αντιμετωπιστεί διοικητικά το πλήθος των υποθέσεων που εκκρεμούν.
Νέος Κώδικας Δεοντολογίας Τραπεζών. Ισχύει από 15/10/2015
Προβλέπει ταχύτερη έναρξη της διαδικασίας των δανείων που δεν εξυπηρετούνται στη βάση της έννοιας του «συνεργάσιμου δανειολήπτη». Πλέον καθυστέρηση πληρωμής δανείου πάνω από ένα μήνα αρκεί, ώστε ο δανειολήπτης να λάβει την πρώτη ειδοποίηση από την τράπεζα με την οποία θα τον καλεί να προσέλθει μέσα σε 15 ημέρες για να ρυθμίσει την υπόθεσή του, αποδεικνύοντας με αυτόν τον τρόπο ότι είναι «συνεργάσιμος».
Σε περίπτωση μη ανταπόκρισης του οφειλέτη, η τράπεζα μέσα σε 15 μέρες από τη λήξη της προθεσμίας θα του στείλει προειδοποιητική αυτή τη φορά επιστολή. Εάν, κατά τη διαδικασία αυτή, ο οφειλέτης χάσει το χαρακτηρισμό του «συνεργάσιμου» κινδυνεύει με πλειστηριασμό ακόμη και της μοναδικής κατοικίας του. Οι πρώτες ειδοποιήσεις θα έχουν σταλεί μέχρι 30/12/2015 για τις περιπτώσεις δανείων που συμπληρώνουν μέχρι και τις 15 Δεκεμβρίου 2015, καθυστέρηση μεγαλύτερη των τριάντα ημερολογιακών ημερών.
Όλες οι πιο πάνω εξελίξεις θα αλλάξουν κυριολεκτικά το τοπίο που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα, απαιτώντας από το κίνημα άμεσα αντανακλαστικά και την επεξεργασία νέων μορφών πάλης για την υπεράσπιση της λαϊκής στέγης και περιουσίας, αξιοποιώντας τη μέχρι σήμερα εμπειρία και, κυρίως, τη διεθνή.
To κίνημα που είχε αναπτυχθεί το προηγούμενο διάστημα ενάντια στους πλειστηριασμούς, έφερε ορισμένα αποτελέσματα. Η επίθεση όμως στη νέα περίοδο είναι ολομέτωπη και πιο συστηματοποιημένη ενάντια στα λαϊκά συμφέροντα και ανάγκες. Η άμεση ανασύνταξη του κινήματος με διεύρυνση των αιτημάτων και νέες μορφές αγώνα είναι αναγκαία για να μπορέσουμε να υπερασπίσουμε τα πιο βασικά μας δικαιώματα, όπως είναι αυτό της στέγης. Όταν η επίθεση οξύνεται, εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε πίσω από ότι αγωνιστήκαμε. Προτάσεις παράκλησης για περίοδο χάριτος 3 χρόνων πχ για τους πλειστηριασμούς, είναι σίγουρο ότι θα τις γράψουν στα παλαιότερα των υποδημάτων τους. Επαναβεβαιώνουμε:
· Άμεση και καθολική προστασία της στέγης και των λαϊκών νοικοκυριών από κατασχέσεις – πλειστηριασμούς – εξώσεις. Κανένα σπίτι στα χέρια τραπεζίτη και κράτους.
· Κατάργηση των φόρων στην κύρια κατοικία. Κατάργηση του ΕΝΦΙΑ. Να πληρώσει το κεφάλαιο για την περιουσία και τα κέρδη του.
· Απελευθέρωση των εργατικών και λαϊκών στρωμάτων από τη φοροληστεία και τα χρέη προς τράπεζες και κράτος. Διαγραφή των χρεών των μακροχρόνια ανέργων, άπορων, χαμηλοσυνταξιούχων και ευπαθών ομάδων. Όχι στο κλείσιμο χιλιάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων και την εξόντωση των αυτοαπασχολούμενων για χρέη προς τράπεζες, εφορία, ασφαλιστικά ταμεία. Δεν δημιούργησε ο λαός την ανεργία και την ύφεση. Την δημιούργησαν οι πολιτικές ΕΕ – ΕΚΤ – ΔΝΤ και οι κυβερνήσεις που τις εφάρμοσαν. Την οξύνει η σημερινή κυβέρνηση με το 3ο μνημόνιο που εφαρμόζει.
· Δεν θα σώσουμε τις τράπεζες με το αίμα το δικό μας και των παιδιών μας.
· Λεφτά για τις λαϊκές ανάγκες. Διαγραφή του Χρέους ΤΩΡΑ!
18/10/2015